Szybciej przez Pomorze Zachodnie. Powstaną kolejne odcinki S10 Szczecin – Piła
Pierwsza z podpisanych umów dotyczy odcinka o długości 13,8 km, który zrealizuje firma Budimex za 450,38 mln zł. Drugi odcinek, o długości 15,68 km, zbuduje konsorcjum Kobylarnia i Mirbud za 647 mln zł. Do podpisania pozostały dwie ostatnie umowy na odcinki Szczecin Kijewo – Zdunowo i Łowicz Wałecki – Piecnik, gdzie wykonawcy zaskarżyli do sądu wyroki Krajowej Izby Odwoławczej.
Kiedy powstaną odcinki S10?
Jak informują drogowcy, budowa obu odcinków drogi ekspresowej S10 zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku i prowadzona będzie w formule Projektuj i buduj. Wykonawcy będą mieć 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Procedowanie zajmie ok. 7 miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące (z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca).
Budowa w terenie powinna rozpocząć się pod koniec 2025 r. Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają w 2028 r.
S10 Stargard – Suchań
Inwestycja rozpoczyna się od końca obwodnicy Stargardu, czyli węzła drogowego Stargard Wschód. Następnie trasa biegnie obok obecnej DK10, po jej północnej stronie. W rejonie miejscowości Tychowo powstanie para Miejsc Obsługi Podróżnych. Będzie tam rezerwa pod budowę stacji paliw i restauracji. S10 ominie od północy Krąpiel, gdzie na przecięciu z drogą powiatową powstanie węzeł drogowy. Dalej ponownie będzie biegła obok obecnego przebiegu DK10. Odcinek zakończy się około 1 km przed węzłem drogowym Suchań.
Na nowej trasie zaplanowano realizację węzła drogowego Krąpiel i pary MOP Tychowo. Powstanie osiem wiaduktów, sześć przejść dolnych dla zwierząt i jedno górne.
S10 Recz – Cybowo
Trasa rozpocznie się za węzłem drogowym Recz, który powstanie na sąsiednim odcinku. Przebiegać będzie na początku na północ od istniejącej DK10. Na wschód od Słutowa S10 pobiegnie przy istniejącej DK10. Na połączeniu z drogą powiatową w rejonie Żółwina zlokalizowany będzie węzeł drogowy. Trasa pobiegnie następnie na południe od linii kolejowej, przechodząc na północną jej stronę w rejonie Prostyni. Odcinek zakończy się około kilometra za mostem na Drawie przed węzłem drogowym Cybowo.
W ramach inwestycji przewidziano budowę 14 obiektów mostowych – sześciu wiaduktów, mostu, trzech przejść dolnych dla dużych zwierząt i czterech przejść górnych dla dużych zwierząt. Powstanie również 47 przepustów dla płazów i małych zwierząt.
Korzyść dla kierowców i mieszkańców
Nowa droga ekspresowa S10 Szczecin – Piła będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna DK10, między innymi Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Mieszkańcy odetchną od ruchu tranzytowego, który jest szczególnie uciążliwy ze względu na to, że na DK10 aż 30 proc. ruchu stanowią pojazdy ciężarowe. Kierowcy również odczują poprawę. Droga ekspresowa z wyższymi parametrami umożliwi uzyskanie wyższej niż na zwykłej drodze krajowej średniej prędkości jazdy.
Obecnie przejazd od autostrady A6 w Szczecinie do skrzyżowania DK10 i DK11 na północ od Piły zajmuje przy średnim ruchu drogowym około 2 godziny, po wybudowaniu S10 czas przejazdu skróci się o 40 minut.
Połączenie Pomorza Zachodniego z centrum kraju
Droga ekspresowa S10, o długości ok. 410 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z Warszawą. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, województwa kujawsko-pomorskiego oraz Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.
Jak informują drogowcy, obecnie kierowcy oprócz wspomnianego wcześniej odcinka od Zdunowa do Stargardu oraz obwodnicy Wałcza w woj. zachodniopomorskim korzystają także z trzech innych odcinków S10. To obwodnica Wyrzyska (w części jednojezdniowa) w woj. wielkopolskim oraz Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód – Toruń Południe (jednojezdniowa) w woj. kujawsko-pomorskim. To w sumie ok. 60 km.
W realizacji w formule Projektuj i buduj są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. W przygotowaniu znajdują się odcinki Wyrzysk – Bydgoszcz (40 km) oraz A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej.
Na terenie woj. wielkopolskiego drogowcy złożyli wnioski o uzyskanie DŚU dla odcinka Piła – Wyrzysk (o długości ok. 28 km) oraz dla dobudowy drugiej jezdni dla obwodnicy Wyrzyska (na odcinku 5 km). Czekają na wydanie tych decyzji.